20120122

Οι κίνδυνοι που «κρύβει» το αλάτι


Η ιδανική ποσότητα κατανάλωσης διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο
Όλο και περιπλέκεται η εικόνα αναφορικά με το πόσο επικίνδυνο είναι τελικά το αλάτι για το καρδιαγγειακό σύστημα, καθώς έρχονται στη δημοσιότητα νέες μελέτες που ξεφεύγουν από την παλαιότερη αντίληψη του «άσπρο-μαύρο».
Μια νέα καναδική επιστημονική έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πολύ αλάτι, αλλά και το πολύ λίγο, κάνει κακό στην καρδιά. Το κάθε τι με μέτρο είναι το μήνυμα της μελέτης, που θεωρεί ότι τα σχεδόν -ή ακόμα χειρότερα τα τελείως- ανάλατα φαγητά είναι όχι μόνο περιττά, αλλά ίσως ακόμα και επιβλαβή για την υγεία.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο αυξημένος κίνδυνος για καρδιαγγειακή πάθηση (έμφραγμα, εγκεφαλικό κ.α.) σχετίζεται κυρίως με την αυξημένη κατανάλωση αλατιού, αλλά επίσης -και αυτό είναι το παράδοξο- με την πολύ μικρή κατανάλωσή του, ενώ ο μικρότερος κίνδυνος υπάρχει για όσους κάνουν κατανάλωση του αλατιού με μέτρο.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά η μέση ημερήσια κατανάλωση να μην ξεπερνά τα δύο γραμμάρια νατρίου (ένα κουταλάκι του γλυκού αλάτι είναι περίπου πέντε γραμμάρια και περιέχει 2,3 γραμμάρια νατρίου).
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, που αφορούσε περίπου 30.000 άτομα και είχε διάρκεια τεσσάρων ετών, ο μικρότερος καρδιαγγειακός κίνδυνος καταγράφηκε, όταν η ημερήσια κατανάλωση κυμαινόταν μεταξύ των τεσσάρων και των έξι γραμμαρίων νατρίου.
Όσοι κατανάλωναν πάνω από οκτώ γραμμάρια νατρίου, ήταν 50% έως 70% πιθανότερο να πάθουν έμφραγμα ή εγκεφαλικό και να καταλήξουν στο νοσοκομείο. Όσοι κατανάλωναν δύο έως τρία γραμμάρια καθημερινά, είχαν επίσης αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακού προβλήματος ή θανάτου, αλλά σε σαφώς μικρότερο ποσοστό (20%).
Συνηγορώντας με τα νέα ευρήματα, ο δρ Γιαν Στέσεν του πανεπιστημίου της Λουβέν στο Βέλγιο, δήλωσε ότι, σύμφωνα και με τις δικές του έρευνες, η μείωση της κατανάλωσης του αλατιού (μέχρι το ενάμισι γραμμάριο νατρίου) τη μέρα μπορεί να βλάψει τον οργανισμό, ακόμα και να αποβεί θανατηφόρα.
Οι επιστήμονες πάντως διευκρίνισαν ότι η ιδανική ποσότητα αλατιού διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, ανάλογα με την κατάσταση της υγείας του, αν π.χ. έχει ήδη καρδιαγγειακό πρόβλημα ή διαβήτη, τότε πρέπει να τρώει σαφώς λιγότερο.
mednutrition