20120605

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα αντιοξειδωτικά

Τον τελευταίο καιρό γίνεται λόγος όλο και συχνότερα για το ρόλο των αντιοξειδωτικών στην υγεία μας.
Οι επιστημονικές έρευνες που πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια έχουν επιβεβαιώσει τη θεραπευτική επίδραση των αντιοξειδωτικών, αλλά και για τη συμβολή τους στην πρόληψη νοσημάτων.
Ο οργανισμός μας έχει τη δυνατότητα να παράγει δικά του αντιοξειδωτικά, κατά βάση όμως έχει ανάγκη τα αντιοξειδωτικά που λαμβάνει μέσω συγκεκριμένων τροφών. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες έχουν την ικανότητα να καταστέλλουν την καταστροφική οξείδωση των κυττάρων, που προκαλείται από τον ανθυγιεινό τρόπο ζωής, τις λανθασμένες διατροφικές συνήθειες, το στρες, το άγχος, και την επιβαρημένη ατμόσφαιρα και να μας θωρακίζουν ενάντια σε χρόνιες παθήσεις.
Ουσίες με αντιοξειδωτική δράση
Κυρίως βρίσκονται στα φρούτα και τα λαχανικά. Οι πιο γνωστές από τις αντιοξειδωτικές ουσίες είναι: οι βιταμίνες Α (και τα καροτενοειδή), βιταμίνη C (εσπεριδοειδή, μπρόκολα, ακτινίδια κλπ), βιταμίνη E (σπανάκι, ελιές, αμύγδαλα κλπ), το συνένζυμο Q10 (σαρδέλα), το ιχνοστοιχείο σελήνιο(στα ψάρια ,οστρακοειδή, στο κόκκινο κρέας, το κοτόπουλο, τα σιτηρά, τα αυγά και το σκόρδο), το λυκοπένιο(ντομάτες,καρπούζι). Στα αντιοξειδωτικά περιλαμβάνονται επίσης το λιπικό οξύ, οι φαινολικές ομάδες, η γλουταθειόνη και η Ν ακετυλοκυστεϊνη. Αντιοξειδωτικά υπάρχουν και σε βότανα όπως το πράσινο τσαι και η τσουκνίδα.
Αντιοξειδωτικά και δίαιτες
Δεν υπάρχει επιστημονική βάση στην σχέση των αντιοξειδωτικών με τις δίαιτες και την απώλεια βάρους. Η Γιώτα Καρακασίδου, κλινική διαιτολόγος -διατροφολόγος μέλος της επιστημονικής ομάδας «Διατροφή» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Μία ισορροπημένη και ποιοτικά σωστή διατροφή πιστεύουμε ότι καλύπτει τις ανάγκες του οργανισμού σε αντιοξειδωτικά. Ωστόσο στη σημερινή εποχή είναι κάπως παρακινδυνευμένο να πούμε ότι βασιζόμαστε μόνο σε αυτή, γιατί ούτε τις ανάγκες του κάθε οργανισμού για αντιοξειδωτικά ξέρουμε, ούτε και μπορούμε να πούμε με σιγουριά αν η τροφή μας είναι αυτό που βλέπουμε στο πιάτο μας».